Pulmologija – spoljni saradnici – Prof.dr Mirko Stanetić

Pulmologija

Pojam pulmologija potiče iz latinskog jezika i označava granu medicine koja je specijalizovana za bolesti pluća i disajnih organa. Po definiciji pulmologija se bavi dijagnostikovanjem, prevencijom i liječenjem svih plućnih bolesti. U te bolesti spadaju sve vrste upala pluća, astma, bronhitis, tuberkuloza, glivična oboljenja, emfizem pluća, plućna embolija, infrakt pluća, sarkrodioza, fibroze, manifestacije sistemskih bolesti veziva na pluća i maligna unutar grudnog koša.

Specijalista koji se bavi bolestima disajnih organa naziva se pulmolog/pneumoftiziolog.

Pulmološka ambulanta /Prof.dr Mirko Stanetić/

Pulmološka oboljenja najčešće se manifestuju osjećajem zamaranja, gušenjem, kašljem, povišenom temperaturom, sviranjem u grudima, preznojavanjem, iskašljavanjem različitih sadržaja. Neki od simptoma bolesti traju dugo, prije pune manifestacije bolesti. Često simptomi bolesti nisu specifični i zahtijevaju dodatne analize.

Posebnu pažnju treba posvetiti bolesnicima koji uz neke od navedenih simptoma bolesti imaju naviku pušenja, prekomjernu tjelesnu težinu, konzumiraju alkohol, šećernu bolest,nedovoljnu fizičku aktivnost, izloženost stresu,te u porodici plućna oboljenja.

Kako se obavlja pulmološki pregled?

Pregled počinje razgovorom sa pacijentom (uzimanjem   anamneze) i pregledom pluća. Traje u prosjeku 30 minuta. Pregled je potpuno bezbolan i nije potrebna posebna priprema.

Razgovora se sa pacijentom o sadašnjim tegobama, drugim   oboljenjima (ukoliko ih ima), prethodnim operacijama i bolničkim   liječenjima, bolestima u porodici itd. Potreban je uvid u prethodnu medicinsku dokumentaciju (ako postoji). Fizikalni pregled pored inspekcije, palpacije, perkusije, auskultacije, obuhvata  i funkcionalno ispitivanje respiratornog trakta mjerenjem protoka vazduha kroz disajne puteve – najčešće spirometrijom.

Ukoliko postoji potreba, daju se savjeti i preporuka za dalju dijagnostiku i liječenje.

U dopunskim pregledima najčešće se koriste laboratorijske i radiološke usluge, a kod jednog broja bolesnika gdje je potrebna patohistološka verifikacija oboljenja bronhoskopija, punkcije i biopsije dostupnih promjena uz citološku i histološku analizu.

Bronhoskopija je postupak kojim se pregledaju disajni putevi pomoću savitljivog instrumenta debljine  6 mm i koji se zove fleksibilni bronhoskop.

Bronshoskopija je najčešće indikovana u sljedećim slučajevima:

• pojava krvi u iskašljaju,
  • uporan i dugotrajan kašalj,
  • promuklost,
  • osjećaj nedostatak vazduha,
  • sjene u plućima (vidljive na redgenskim i CT snimkama),
  • sumnja na tumore,

Priprema za bronhoskopiju?

Pet dana prije pretrage nije poželjno uzimati lijekove koji sadrže acetilsalicilnu kiselinu (Andol, Aspirin), a tri dana prije pretrage ne uzimati kumarinske lijekove, a dan prije pretrage potrebno je prekinuti heparinsku terapiju.

Na pregled je potrebno donijeti svu potrebnu dokumentaciju, kao što su dosadašnja medicinska dokumentacija, svježi labaratorijski nalazi krvi, podaci o eventulanoj alergiji, rtg snimke pluća ili CT.

Ukoliko bolesnik ima redovno propisanu terapiju koju pije ujutro, potrebno je da je popije rano ujutro sa malo tekućine (2 sata prije pretrage).

Za ovaj pregled bolesnik treba biti natašte što podrazumijeva da ne jede i pije ništa 8 sati prije postupka.Takođe nije poželjno pušiti 48 sati prije pretrage. Ukoliko bolesnik ima stomatološku  protezu potrebno je da je izvadi iz usta.

Kako se izvodi bronhoskopija?

Postupak bronhoskopije nije bolan, ali može biti neugodan. Bronhoskopija se izvodi u sjedećem ili ležećem položaju i traje oko 5-10 minuta. Bronhoskop se uvodi kroz nos ili usta, a u rijetkim slučajevima kroz trahealnu stomu. Pacijentu se daje lokalna anestezija koja blokira reflekse kašljanja i smanjuje osjećaj neugodnosti.  Ukoliko pacijent ima izražen osjećaj straha ili jake reflekse, bronhoskopija se po dogovoru sa doktorom može se izvesti u blagoj anesteziji. Tokom postupka pregledaju se disajni putevi, pluća te uzimaju uzorci za bakteriološku, citološku i patohistološku analizu. Tokom postupka,najčešće, pacijent sarađuje u potpunosti.

13 thoughts on “Pulmologija – spoljni saradnici – Prof.dr Mirko Stanetić

1. Povratni ping: tinder colorado springs